Ur DN Boklördags serie Debutanter väljer vilken person i en roman de önskar att de hittat på:
1.
Jag sitter bredvid Edda Magnasson på Mellqvist. I körsbärsträden ovanför väntar blommorna i sina knoppar och, för den som tittar noga, har de första redan glipat upp. Till det sköra och obestridligt röda.
Jag sitter bredvid Edda Magnasson på Mellqvist. I körsbärsträden ovanför väntar blommorna i sina knoppar och, för den som tittar noga, har de första redan glipat upp. Till det sköra och obestridligt röda.
Inte ännu sådär rosa och fluffiga och överdådiga!
Edda sitter i sin svarta kappa och John Lennonbrillor och ser
coolastistan ut. Framför på bordet ligger en svart tegelsten. Tung,
inbunden. Hon har tagit bort det lila omslaget som skriker, ja till
och med slitit av ryggen på pärmarna. Men det är sista delen i Min
kamp.
2.
Jag önskar att jag hittat på Karl Ove: Den wannabe-geni-neurotiske
och för-arbetet-allt-offrande mannen – i den här texten
DWGNM(faaom). En sådan som vanligtvis berättar, inte berättas.
Lite som en monoteistisk gud – han har en röst men inget ansikte
(eller som ett nättroll).
Och vi skäms väl, (det kanske är därför vissa river av
omslaget). För att vi intresserar oss för ännu en sån. Men
herregud, DWGNM(faaom) är
hela världens obesvarade kärlek. Allsmäktig och fullkomlig som ett
vakuum. Går ej att andas i. Går ej att rama in. Som jag har älskat
och längtat och undrat och slitits itu av ängslan. För den. Som
inte finns men som fortsätter att försöka uppfinna sig inför
världens åsyn.
Författaren öppnar glipan i höljet så att ljus kan flöda in.
Det är ett skarpt obarmhärtigt ljus. Vårsol i vinterskräphögar.
3.
Jag önskar att jag orkat intressera mig så våldsamt i en enda
person att jag förmått ägna tusentals sidor åt att undersöka
henom (ursäkta, vi behöver en objektsform här).
4.
Det var märkligt hur alla stora träd hade sin egen personlighet
… skriver han i trean. Det var som om de pratade. Inte med
röster naturligtvis, utan med det de var, som liksom sträckte sig
mot den som betraktade dem. Och det var det de pratade om, det de
var, inget annat.
Och en människa som vill berätta för mig, om den hon är, inget
annat. Den vill jag lyssna på. Den vill jag vara så nära som det
går för jag tror att vi är lika varandra.
5.
Karl Ove tillåts i boken långa teoretiska utläggningar, något
ovanligt för romanfigurer. Vissa tankar är skitsmarta och vissa
riktigt billiga, precis som hos vanliga människor. Fördomar och
slentrianmässig sexism gestaltas trovärdigt och med tonträff. Hans
känsloliv är fyllt av rädslor och kärlek och vildsint oro, precis
som hos oss vanliga. Han hamnar
i självömkan omväxlande med hybris. Precis som vem som helst! Men
han är också fysisk. Han har kroppsvätskor och krämpor och
problem med sexualiteten. Kvinnor har sedan länge i litteraturen
gjorts intressanta för attribut som mens, kön och livmödrar. I
berättelsen om Karl Ove blir den manliga kroppen synlig och sårbar.
Den intellektuelle Aragorn chanserar i takt med pinsamheterna och det
är så befriande, det gör mig rörlig. Karl Oves stånd när
han ser skolkamraten på Skrivekunstakademiet ”vicka” av sig
galonbrallorna blir en ledstång att hålla sig i när jag svingar
mig ur patriarkatets grepp.
Ah!
Det gör de röda blommorna i körsbärsträdet till en skugga.
Liten, vän symbol för det väldiga som växer och bultar i mig. Min
egen skam, min rädsla. Som jag nu omfamnar med båda händerna och
blåser iväg.
DWGNM(faaom) må vara
frånvarande och sträng i sin himmel men här på jorden finns han
inte, här finns bara vi och vi vältrar oss i körsbärsblomster och
Edda packar ned Kampen och kvistar över torget som en halvgud. För
det är väl det hon är. En skapelse. Ett neutrum.
6.
Med Karl Ove Knausgård har DWGNM(faaom) kommit ned på jorden,
blivit förtrolig. Jag vet hur han känner när babyrytmikledaren
hotar att dränka hans människorvärde i rosa fluff, skräcken över
att överläget han vanligtvis vilar i är hotat. Behovet att
blixtsnabbt ta tillbaka sin maktposition. Det gör ont att tänka på
hur skrämmande och svårt det är för honom, och mig, – med
relationer som inte innefattar maktordning utan bara närhet.
Men Karl Ove är varken över eller under mig när jag läser, han
är nära.
7.
Den röda glipan växer över huvudet på mig och snart väller rosa
blommor fram och öser ned, regnar över hela torget som är torrt
och allvarligt.
Jag sitter och funderar på om han skulle gilla att jag döper det
här dokumentet till Knausis.
Publicerad i DN 29 mars 2014
http://www.dn.se/dnbok/knausgard-gor-mannen-kroppslig/
Publicerad i DN 29 mars 2014
http://www.dn.se/dnbok/knausgard-gor-mannen-kroppslig/
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar